قیمت، مشخصات فنی و انواع مدلها ازکی وام (7)

فهرست مطالب

البته سایپا هم بهمرور ایرادات شاهین را برطرف کرده و این خودرو قابلاطمینانتر از قبل شده اما هنوز هم پیشرانهٔ آن نتوانسته اعتماد کامل خریداران را جلب کند؛ بنابراین، عرضهٔ شاهین پلاس به بازار با پیشرانهٔ (نسخهٔ سایپا از همان موتور پلاس)، میتواند ورق را کاملاً برگردانده و این خودرو را به رقیب بسیار جدیتری برای محصولات سطح بالای ایرانخودرو تبدیل کند. یعنی اگر روغن مناسب خودروی شما است، همان را بهکار ببرید. جهت استفاده از این دکمه، ابتدا ماشین را روشن کرده، با فشار دادن دکمه، اهرم دنده را به حالت ببرید و سپس ترمز دستی را بکشید. تا الان تنها در مورد پدال ترمز صحبت کردیم. یکی از مهمترین دلایلی که سبب میشود مشتاقان دنده دستی چندان تمایلی به گیربکسهای اتوماتیک نداشته باشند عدم وجود دنده معکوس است که البته در برخی از نمونههای اتومات فعلی با فشردن پدال گاز تا انتها چنین امکانی نیز فراهم شده است. امکانات فوق در تمامی خودروهای خانواده دنا پلاس وجود دارد. یعنی برای تغییر دنده از سنگین به سبک و عکس آن، نیازی به تعویض دستی دنده وجود ندارد و تمامی اینها بسته به میزان سرعت راننده تغییر خواهد کرد.


خودرو فیدلیتی

در گیربکسهای تیپ ترونیک راننده برای دخالت در تعویض دنده باید حالت کنترل دستی را فعال کند، اما در این سیستم که مکانیزم پیشرفتهتری دارد، راننده بدون فعالسازی حالت دستی میتواند در عمل تعویض دنده دخالت کند و در صورت عدم دخالت مجدد او سیستم گیربکس به حالت خودکار باز میگردد. ضمن اینکه وقتی قرار است نوع روغن از نظر مینرال، نیمه سنتتیک یا تمام سنتیتک تغییر کند، از روغن فلاش استفاده میشود تا باقیمانده روغن قبلی به طور کامل از موتور تخلیه شود. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا میبرند و دنده را در حالت ِ D یا Drive قرار میدهند. شاهین از مالیات نقل و انتقال خودرو چه می‌دانید؟ – آکادمی مالی مسعود بخریم یا تارا؟ در نهایت با توجه سلیقه ای بودن مقوله طراحی طراحی تارا اندکی به روز تر از شاهین پلاس است. جتور () که به عنوان زیرمجموعه نیمهلوکس از شرکت چری شناخته می­شود، در سال 2021، فیسلیفت جدیدی از جتور را معرفی کرد که نسبت به همه مدلهای سابق ، اسپرتتر، شیکتر و لوکستر به نظر میرسید و طراحی مدرنتری داشت. ولی دناپلاس از نظر فنی بهتر از شاهین است، زیرا موتور دناپلاس مشکلات نگهداری سیستم توربوشارژر را ندارد و عملکرد بهتری دارد.


بنز هر چه خلاقیت دارد را در این کلاس رو کرده و بیشترین گزینه و فناوریها در کلاس قرار میدهد. با ساده ترین مقایسه های آماری هم می توان دریافت که علاقه مندان به خودروی بنز گروه سنی بالاتری را نسبت به خریداران بی ام و دارند. اکثر خودروهای بی ام و نسبت به خودروهای مرسدس بنز سبکتر هستند که این به باعث مانور بیشتر و رانندگی وحشی تر کمک میکند. شاسیبلندها و بنز در این رده قرار گرفته و با قابلیت محرک تمام چرخ ارائه میشود. دنا از امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، ایزوفیکس صندلی، قابلیت دسترسی به صندوقعقب از داخل کابین، سنسور دندهعقب، سیستم مولتیمدیای لمسی، ستون فرمان قابلتنظیم و جمعشونده در تصادف، زیرآرنجی جلو و عقب، صندلیهای برقی جلو، سیستم الکترونیکی مالتیپلکس، سیستم ترمز ضدقفل () و بوستر همراه با توزیع الکترونیکی نیرو ()، سیستم ضدسرقت ()، چراغهای مهشکن جلو و عقب و همچنین چراغهای ایمنی درها برخوردار است. از لحاظ کیفیت هم شرایط قابل قبول به نظر میرسد و رویه نرم داشبورد و صندلیهای خوش ساخت هایما حس خوبی به انسان منتقل میکنند ،هرچند در برخی موارد شکایتهایی هم از به صدا افتادن زودهنگام کابین به گوش رسیده است.


اگر دنده عقب گذاشتید نیازی به فشار دادن پدال گاز نیست. تنها ویژگی مثبت کابین شاهین اما فضای مناسب عقب است که جادارتر از خودرویی در این کلاس به نظر میرسد. وزن خودرو ۱۲۶۸ کیلوگرم و حجم صندوق عقب تیز ۶۴۰ لیتر است. اگر دنده عقب گذاشتید نیازی به فشار دادن پدال گاز نیست. تغییر مهم این نسخه اما تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ جدید با تزریق مستقیم سوخت است که جایگزین نمونهٔ ۲ لیتری توربوشارژ قبلی شده است. البته در خودروهای پیشرفته تر، سنسورهای سرعت اجازه شیفت یا تغییر به حالت P در سرعتهای بالا را نمی دهند و این مشکل تا حدود زیادی برطرف در این خودروها برطرف شده است. برای آنکه سرعت را کم کنید و یا توقف کنید فقط کافیست ترمز را فشار دهید. اگر سطح روغن ترمز کم شود، رنگ آن تغییر کند یا عملکرد سیستم ترمز مانند قبل نباشد، باید روغن ترمز را تعویض کنید یا مقداری روغن به مخزن اضافه کنید. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم ممکن است گیربکس و دنده شما در شرایطی قفل شود. ​​.