هیئت 6 ژانویه برای مقام سابق وزارت دادگستری رای توهین آمیز تشکیل می دهد



توسط Marie Claire Jalonik | آسوشیتدپرس

واشنگتن – کمیته ای از مجلس نمایندگان که در مورد قیام 6 ژانویه تحقیق می کند، روز چهارشنبه رای خواهد داد تا یک مقام سابق وزارت دادگستری را مورد تحقیر قرار دهد و برای بار دوم علیه یک شاهد آتشین اتهامات جنایی به دنبال دارد زیرا نمایندگان خواهان پاسخگویی در مورد حمله خشونت آمیز هستند.

این کمیته روز دوشنبه برای پیشبرد اتهامات توهین آمیز علیه جفری کلارک، وکیل سابق وزارت دادگستری، که در کنار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت، رای داد تا شکست خود را در انتخابات بازگرداند. در صورت تایید این هیئت، پیشنهاد اتهامات توهین آمیز جنایی برای رای گیری به مجلس نمایندگان و سپس به وزارت دادگستری ارسال می شود.

کلارک در 5 نوامبر برای بیانیه ای حاضر شد، اما به قانونگذاران گفت که بر اساس تلاش های قانونی ترامپ برای متوقف کردن تحقیقات کمیته، به سوالات پاسخ نخواهد داد.

این رأی گیری در حالی برگزار می شود که این هیئت همچنین در حال بررسی اتهامات توهین آمیز علیه مارک میدوز، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید است، که در روزی که صدها تن از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند و رئیس جمهور مانع از تأیید اعتبار پیروزی جو بایدن شد، دستیار ارشد ترامپ بود. میدوز در ماه سپتامبر احضار شد، اما هنوز برای مصاحبه با کمیته ننشسته است.

این هیئت متعهد شده است که هر شاهدی را که مطابق با بدترین حمله به ساختمان کنگره در دو قرن اخیر تحقیق نمی کند، به شدت متهم خواهد کرد و وزارت دادگستری نیز اعلام کرده است که این اتهامات را دنبال خواهد کرد. استیو بنن، دستیار دیرینه ترامپ، که قرار است با آن روبرو شود دو مورد فدرال توهین جنایی در اوایل این ماه. مریک گارلند، دادستان کل، سپس گفت که کیفرخواست بنن نشان دهنده “تعهد قاطع” وزارتخانه به حاکمیت قانون است، زمانی که بنن آشکارا کمیته را نادیده گرفت و از همکاری امتناع کرد.

پرونده کلارک ممکن است پیچیده تر باشد زیرا او برای بیانیه خود حاضر شد و برخلاف بنن، در 6 ژانویه یکی از مقامات دولت ترامپ بود. ترامپ برای ممانعت از فعالیت کمیته شکایت کرده و تلاش کرده است تا بر اسناد و مصاحبه ها امتیاز اجرایی داشته باشد، با این استدلال که مکالمات و اقدامات او در آن زمان باید از دید عموم محافظت شود.

گزارشی که توسط دموکرات‌ها در کمیته قضایی سنا منتشر شد، توضیح می‌دهد که چگونه کلارک از تلاش‌های ترامپ برای لغو نتایج انتخابات حمایت کرد و با مقامات ارشد وزارت دادگستری که در برابر فشار مقاومت کردند، درگیر شد، کاخ سفید دراماتیک در جلسه‌ای به اوج رسید که در آن ترامپ به فکر مطرح کردن کلارک بود. دادستان کل او پس از تهدید چند تن از همکاران به استعفا این کار را انجام نداد.

در یک مورد مشابه، در سال 2015، وزارت دادگستری از پیگرد قانونی لوئیس لرنر افسر سابق IRS به دلیل تحقیر اتهامات کنگره خودداری کرد. لرنر در یک جلسه استماع کنگره بیانیه افتتاحیه ای را بیان کرد که در آن هرگونه تخلفی را رد کرد، اما سپس از پاسخگویی به سؤالات قانونگذاران خودداری کرد و به استناد قانون پنجم متمم قانون اساسی خود مبنی بر عدم اتهام علیه خود اشاره کرد.

با وجود سابقه کمی برای ادامه، مشخص نیست که وزارتخانه در مورد کلارک چه خواهد کرد.

کلارک یکی از بیش از 40 نفری است که کمیته تاکنون احضار کرده است. رئیس هیئت، بنی تامپسون، نماینده می سی سی پی، در احضاریه کلارک نوشت که تحقیقات کمیته “شواهد معتبری را نشان داد که شما تلاش کرده اید وزارت دادگستری را در تلاش برای برهم زدن انتقال مسالمت آمیز قدرت مشارکت دهید” و تلاش آنها در “خطر دخالت دادن وزارت دادگستری» در اقداماتی که فاقد پایه شواهد بود و تهدید به براندازی حاکمیت قانون می کرد. ،

پس از اینکه کلارک از پاسخ دادن به سؤالات خودداری کرد، تامپسون گفت: «تعجب آور است که فردی که اخیراً در جایگاه اعتماد عمومی برای حمایت از قانون اساسی قرار گرفته بود، اکنون در معرض احساس مبهم از امتیاز یک رئیس جمهور سابق قرار گرفته است.» آیا پشت ادعاها پنهان می شود، خودداری می کند. به سؤالات مربوط به حمله به دموکراسی ما پاسخ دهید و به حمله به حاکمیت قانون ادامه دهید.»

قانونگذاران این کمیته گفته اند که به زودی در این هفته تصمیم خواهند گرفت که آیا میدوز را تحقیر کنند. تامپسون در اوایل این ماه گفت که کمیته “در تلاش عجله نخواهد کرد” تا روشن کند که به نماینده سابق کنگره کارولینای شمالی فرصت های زیادی برای همکاری داده است.

وکیل میدوز بارها تصریح کرده است که از احضاریه ماه سپتامبر تبعیت نخواهد کرد و استدلال می‌کند که ترامپ گفته است که در شهادت ادعای امتیاز اجرایی خواهد کرد. کمیته این استدلال ها را رد کرده است، به ویژه کاخ سفید گفته است که بایدن از هرگونه امتیاز در مصاحبه میدوز چشم پوشی می کند و دادگاه ها تاکنون تلاش های ترامپ برای جلوگیری از جمع آوری اطلاعات کمیته را رد کرده اند.

هیأت مجلس استدلال کرده است که آنها سؤالاتی از میدوز و کلارک دارند، همانطور که با بنن انجام دادند، که شامل گفتگوهای مستقیم با ترامپ نیست و احتمالاً نمی توان با ادعای امتیازات آنها را مسدود کرد.